خودروهای هیبریدی چیست؟

هر آنچه که در مورد خودروهای هیبریدی باید بدانیم

در بخش دانستی های پروشاتی می خواهیم به سراغ خودرو های هیبریدی برویم و هر آنچه که باید در این خصوص بدانید را بازگو کنیم. خودروی هیبریدی مجموعه ای از یک موتور بنزینی معمولی، یک موتور الکتریکی و یک باتری است. گاهی به آن خودوری برقی دوگانه (Hybrid electric vehicle, HEV) یا خودروی سبز هم گفته می‌شود.

خودرو هیبریدی

خودروی هیبریدی به دلیل بهره‌وری بیشتری که نسبت به خودروی معمولی دارد، بنزین کمتری مصرف می‌کند و به محیط‌زیست لطمه کمتری وارد می‌کند.

خودروهای تمام الکتریکی از خودروی هیبریدی کارآمدتر هستند. زیرا راندمان موتورهای الکتریکی 3-4 برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است.

به طور کلی سه نوع خودروی هیبریدی وجود دارد: موازی، سری و سری موازی.

هیبرید موازی

در یک هیبرید موازی (Parallel hybrid)، همزمان دو موتور بنزینی و الکتریکی  کار می‌کنند و باعث حرکت خودرو می‌شوند.

در این سیستم، هر دو موتور تقریبا همیشه روشن هستند. اما زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است، موتور الکتریکی به یک ژنراتور (Generator) یا مولد برق، تبدیل می‌شود و نیرو را به باتری‌ها برمی‌گرداند.

هیبرید سری

در یک خودرو هیبرید سری (Series hybrid)، وظیفه کلیه کار ها به عهده موتور الکتریکی است.

در این سیستم موتور بنزینی فقط برای شارژ کردن باتری است و معمولا به‌طور مستقیم، به سیستم انتقال قدرت متصل نمی‌شود.

Power Assist. Brake Booster. Radiator. For ICE. Engine. Electric. Power Steering. With Cooling system, Steering and Brakes. Image courtesy of General Motors Corp.

هیبرید سری موازی

خودروهای هیبرید در سیستم سری موازی (Series-Parallel hybrid) نیازمند هماهنگی بین دو موتور الکتریکی و بنزینی هستند که این هماهنگی توسط کامپیوتر خودرو صادر می شود. به‌این‌ترتیب که دستور استفاده انحصاری از موتور الکتریکی یا موتور بنزینی را می‌دهد یا از آنها می‌خواهد همزمان باهم کار کنند تا نیازهای راننده را برطرف سازند.

هیبریدهای پلاگینی

خودرو های  پلاگین هیبرید (Plug-in hybrids) باتری‌های بزرگ‌تری نسبت به سیستم های دیگر هیبرید دارند.

باتری‌های سیستم plug in قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری را دارند. خودروهای پلاگین هیبریدی گام بزرگی برای رسیدن به خودروهای تمام الکتریکی به شمار می‌روند. خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره بسیار مناسب هستند اما اگر مسافت زیادی را در طول روز رانندگی می‌کنید، شاید هزینه‌های این تکنولوژی در مقایسه با یک خودروی معمولی، چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد.

احیا‌کننده کننده انرژی با ترمز

تمامی خودروهای هیبریدی از ترمزهای احیا‌کننده (Regenerative Braking) استفاده می‌کنند. ترمز احیا‌کننده یک راه برای بازیابی انرژی جنبشی است که خودرو در هنگام حرکت از‌دست‌داده است.

در یک خودرو معمولی این انرژی جنبشی به گرما تبدیل می‌کنند. ترمزهای احیا‌کننده بعضی از آن انرژی را بازیابی و در باتری خودرو ذخیره می‌کند. بسیاری از خودروهای هیبریدی امکان تنظیم کارایی ترمز احیاکننده را برای راحتی راننده در اختیار او قرار می‌دهند.

برخی از رانندگان خودروهای هیبریدی  با استفاده از یک پدال هم می توانند رانندگی کنند. در این روش، هنگامی‌که تصمیم به توقف می‌گیرند، به‌جای فشار روی پدال ترمز، پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارند. در این حالت ترمز احیا‌کننده به حداکثر توان خود می‌رسد و خودرو متوقف می‌شود. با‌کمی تمرین، دیگر کار با ترمز خودروهای معمولی برای این رانندگان سخت می‌شود. علاوه  بر این، با انرژی تولید‌شده توسط این ترمزها، می‌توان تا 186 کیلومتر بیشتر با موتور الکتریکی رانندگی کرد.

باتری‌های هیبریدی

خودروهای هیبریدی، پدیده جدیدی در بازار خودروها به شمار نمی‌روند. تویوتا چندین میلیون از آن‌ها را در سراسر جهان از مدل‌های ابتدایی مانند تویوتا پریوس (PRIUS C) تا مدل‌های لوکس مانند لکسوس RX 450H فروخته است. یک دهه پیش، مردم نگران هزینه‌ بالای جایگزینی باتری در یک خودروی هیبریدی بودند اما تجربه‌های واقعی نشان داده‌اند که این باتری‌ها با‌وجود احتراق داخلی، بسیار عمر بالایی دارند. بر اساس گزارش‌هایی از Toyota Prius sedans خودروهای هیبریدی با کیلومتر شمار بیش از 300،000 مایل (482000کیلومتر) وجود دارند. تعدادی از شرکت‌های تاکسی از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند و تاکنون هیچ مشکلی را تا 200،000 مایل (322000 کیلومتر) گزارش ندادند. البته ارائه این اعداد و ارقام به این معنی نیست که این موتورها کاملا عالی هستند و هیچ عیب و نقصی ندارند.

حقایقی در مورد خودروی هیبریدی

خودروهای هیبریدی توانایی شارژ شدن با برق شهری را ندارند.

در خودروهای هیبریدی شما مجبور نیستید در طول روز به دنبال جایگاه برق باشید یا هنگام رسیدن به خانه، مثل تلفن همراه خود، آن را به پریز وصل کنید.

کار با خودروهای هیبریدی درست مانند خودروهای بنزینی معمولی است. شما با خرید یک خودروی هیبریدی باز‌هم باید به جایگاه سوخت بنزین، مراجعه کنید.

در این خودروها می‌توانید بدون نگرانی برای از دست دادن قدرت باتری خود، با فشردن یک کلید به حالت استفاده از موتور الکتریکی بروید.

بااین‌حال، داشتن یک خودروی پلاگین هیبرید، چیزی نیست که بخواهید بابت آن نگران باشید. می‌توانید به‌آسانی آن را روزها در محل کار و شب‌ها در خانه به پریز برق بزنید. پلاگین هیبریدها از‌نظر کارایی و تاثیر مثبتی که روی محیط‌زیست می‌گذارند، انتخاب خوبی هستند اما با قیمتی بالاتر.

کلینیک خودرویی  پروشات خودرو به عنوان یکی از برترین کلینیک های خودرویی ایران با بروز ترین تجهیزات آماده ارائه خدمات پس از فروش و تعمیراتی خودرو های هیبریدی و بنزینی تویوتا و لکسوس می باشد.

نظر خود را ارسال کنید