آشنایی با اصطلاحات خودرویی (بخش دوم)

TCS: Traction Control system یا سیستم کنترل کشش خودرو و تفاوت های آن با ESP

سیستم کنترل کشش (Traction Control) یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین سیستم‌های خودروهای امروزی است. سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، دو عملکرد کاملا جدا از هم دارند. در ادامه دانستنی های پروشاتی می خواهیم با TCS و تفاوت های آن با سیستمESP  آشنا شویم.

ترکشن کنترل به این منظور طراحی شده تا هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های خودرو، به بازگشت این چسبندگی و سهولت در کنترل خودرو کمک کند. در واقع این سیستم هر زمانی که چرخ‌ها اصطکاک کافی با زمین، برای انتقال گشتاور خودرو به جاده را نداشته باشند، وارد عمل می‌شود. به بیان دیگر، اگر نیرویی که از سوی موتور به لاستیک ها فرستاده می شود، از میزان نیروایی که لاستیک می تواند به زمین انتقال دهد بیشتر باشد، لاستیک چسبندگی لازم را نداشته و چرخ ها دچار هرزگردی می‌شوند. این وضعیت معمولا در حین شتاب گرفتن، یا در شرایط جوی نامناسب(برفی-بارانی)، یا در شرایط رانندگی خارج جاده و بر روی زمینی سنگلاخی، گلی و… پیش‌می‌آید. این شرایط میتواند منجر به از دست رفتن کنترل خودرو و خروج از مسیر (کم یا بیش فرمانی) شود. در این شرایط TRC و ESP بسیار شبیه به هم خواهد بود با این تفاوت که TRC سعی در جلوگیری از وقوع بیش یا کم فرمانی دارد تا خودرو از مسیر خود خارج نشود، اما سیستم ESP، در صورت خروج خودرو از مسیر، برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی تلاش خواهد کرد. 

سیستم کنترل کشش خودرو

نحوه عملکرد:

عملکرد ترکشن کنترل به دو مرحله کلی تقسیم میشود:

 مرحله 1:  تشخیص هرزگردی چرخ ها

مرحله 2:  انجام راه‌کارهایی برای کنترل شرایط. 

مرحله نخست تقریبا در تمام خودروها مکانیزم یکسانی دارد، در حال حاضر تقریبا تمام خودروهایی که حداقل استانداردهای ایمنی را داشته باشند، مجهز به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) هستند، در این سیستم، برای هر چرخ سنسورهایی نصب شده تا سرعت گردش هر چرخ به صورت مداوم رصد شود، سیستم ترکشن کنترل نیز از اطلاعات بدست آمده  از همین سنسورها برای تشخیص شرایط هرزگردی استفاده می‌کند. شباهت سیستم های ABS و TCS نیز در جلوگیری از لیز خوردن چرخ ها است، ترمز ضد قفل وظیفه جلوگیری از لیز خوردن هر4 چرخ خودرو در زمان ترمز گیری را بر عهده دارد، اما TCS از لیز خوردن لاستیک‌های در حال چرخش خودرو در هنگام گاز دادن جلوگیری می‌کند.  به این صورت که اگر اطلاعات سنسور ABS، نشان دهند سرعت یک چرخ به صفر رسیده در حالی که دیگر چرخ ها در حال حرکت هستند، سیستم ABS وارد مدار میشود، اما اگر این سنسورها نشان دهند سرعت یک، یا چند چرخ محرک خودرو از دیگر چرخ ها بیشتر شده، آنگاه سیستم کنترل کشش یا TCS وارد عمل می‌گردد.

در مرحله دوم کلیه فرآیند های سیستم کنترل کشش به ترتیب زیر خواهند بود:

  1. اعمال نیروی ترمز روی یک یا چند چرخ 
  2. ایجاد تغییر در زمان جرقه زنی شمع ‌ در یک یا چند سیلندر
  3. ایجاد تغییرات در سیستم پاشش سوخت یک یا چند سیلندر
  4. بستن دریچه گاز خودرو (در خودروهایی که دریچه گاز برقی دارند)
  5. کاهش بوست(فشار) توربو یا سوپر شارژر در خودروهایی که به این سیستم ها مجهزند.

کنترل کشش، از جمله سیستم هایی است که به صورت پیش فرض و از زمان استارت خوردن خودرو فعال است.
در برخی خودروها امکان خاموش کردن این سیستم برای راننده فراهم شده. سیستم TRC استفاده شده در خودروهای مدرن، عملکرد بسیار سریعی دارد و در صورتی که برای حفظ کنترل خودرو، فعال شود، چراغ مخصوصی شروع به چشمک زدن خواهد کرد.

نظر خود را ارسال کنید