سیستم کنترل هوشمند نور جلو خودرو

امروز در بخش دانستنی های پروشاتی می خواهیم به سیستم های هوشمند تنظیم نور جلوی خودرو بپردازیم در ادامه اصطلاحات این بحث را مورد بررسی قرار می دهیم.

سیستم کمکی نوربالای اتوماتیک Automatic High Beem Assist) HBA/AHB )

قطعا بار‌ها برای همه ما پیش آماده که در هنگام رانندگی‌ در شب در مسیر‌های ۲ طرفه نور بالای ماشین هایی که از رو به رو عبور میکنند برای تمرکز و رانندگی‌ ما مشکلاتی ایجاد کرده باشد امروزه مهندسین خودرو به لطف وجود کامپیوتر‌های پیشرفته در خودرو‌ها و سنسور‌های موجود سعی‌ در از بین بردن این مشکل کردند. بیشتر رانندگان در هنگام رانندگی در شب به خاطر اینکه مسیر را خوب ببینند با نور بالا حرکت می کنند اما این نور بالای طولانی مدت باعث اذیت و آزار دیگر رانندگان می شود. سیستم AHB این نور بالا را کاملا کنترل شده اجرا می کند. AHB مخفف Automatic High Beam به معناى نوربالاى خودکار است،مکانیزم این سیستم به اینگونه است که به وسیله رادارى که در جلوى خودرو نصب شده کار می کند، به این صورت که توسط رادار تشخیص می دهد که خودرویى در جلوى شما با فاصله بسیار در حال تردد است یا خیر، در صورتی که خودرویى چه در لاین موافق یا مخالف با شما در مسیر فاصله کمی داشته باشد و نوربالاى شما باعث مزاحمت و کاهش دید خودروى دیگر گردد به صورت خودکار نوربالا را خاموش کرده و در حالیکه که فاصله ى بسیاری با خودروهاى در حال تردد باشد یا اصلا خودرویى توسط رادار تشخیص داده نشود نوربالاى خودرو اتوماتیک روشن شده و میدان دید شمارا افزایش می دهد. به این وسیله راننده می تواند بدون تمرکز برای روشن و خاموش کردن نوربالا در مسیری تاریک همراه با تردد دیگر خودروها به سادگی با میدان دید کافى عبور کند.

تکنولوژی های جدید تر در خودرو های لوکس به این صورت عمل می کند که به وسیله تعداد زیادی از لامپ های ال ای دی به صورت نقطه ای فقط قسمتی از نور بالا را که خودرو مقابل در آن قرار دارد حذف کرده و مابقی نور بالای خودرو برای دید بیشتر راننده روشن است.

سیستم تطبیق پذیری چراغ جلو (در پیچ ها) AFS: Adaptive Front lighting System

قطعا در تمام کشور های جهان جاده‌هایی هستند که هیچ چراغی برای روشنایی در آن وجود ندارد و تنها چراغ خودرو شما مسیر را روشن می‌کند. در چنین جاده‌هایی پیچ‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند برای رفع این مشکل سیستم چراغ‌ جلوی تطبیق پذیر کمک بسیاری به شما می‌کند. این سیستم با وجود سنسوری در چرخ ها و فرمان و اتصال لنز متحرک به چراغ خودرو هم زمان با چرخش لاستیک و فرمان خودرو چراغ های جلو را به همان جهت می چرخاند تا در هنگام پیچ های تند جاده نور تمام محیطی که نیازمند روشن شدن است را پوشش دهد و راننده با تمرکز بهتری در مسیر اصلی خود رانندگی کند.

البته این سیستم می تواند به کمک مه شکن های جلو هم مشکل را حل کند و زمانی که فرمان را به هر سمتی بچرخانیم مه شکن همان سمت هم جهت دید بهتر مسیر روشن می شود به این سیستم کرنر لایت(corner light) گفته می شود .

نظر خود را ارسال کنید