روندها و چالش‌های سیستم پیشرفته کمکی ‌راننده‌( ADAS )- بخش اول

ترندهای امنیت در صنعت خودرو راه زیادی را از دهه ۱۹۵۰ که اولین کمربندهای ایمنی معرفی شدند،طی کرده‌اند. سیستم‌های پیشرفته امروزی کمکی راننده‌ (ADAS) تنها خطر جراحات در تصادفات رانندگی را کاهش نمی‌دهند؛ بلکه برخی از ویژگی‌ها به این منظور طراحی شده‌اند تا به اجتناب از تصادفات کمک کنند.

در ۹۲.۷ درصد از خودروهای جدید موجود در آمریکا، حداقل یک ویژگی ADAS وجود دارد.

ویژگی‌های ADAS ابتدا به ‌عنوان آپشن در خودروهای لوکس معرفی شدند. با این حال، زمان زیادی نگذشت که در قیمت‌ها و سبک‌های متفاوت گسترش یافتند. AAA گزارش می‌دهد که «تا ماه می سال ۲۰۱۸، حداقل یکی از ویژگی‌های ADAS در ۹۲.۷ درصد از خودروهای جدید عرضه شده در آمریکا وجود دارند». زمانی‌که این سیستم‌های پیشرفته به‌طور مناسب استفاده شوند، می‌توانند از میلیون‌ها تصادف در هر سال جلوگیری کنند. متأسفانه، علی‌رغم گسترش آنها، بسیاری از رانندگان هنوز از محدودیت‌های ایمنی آنها آگاهی ندارند. برای مثال، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ۸۰ درصد از رانندگان محدودیت‌های سامانه نظارت بر نقاط کور خودروی خود را نمی‌دانند و یا به اشتباه بر این باور هستند که این سیستم‌ها می‌توانند جاده‌ی پشت سر خودرو را ببینند و یا به‌خوبی دوچرخه‌ها، افراد پیاده و یا وسایل نقلیه‌ی دیگری که با سرعت بالا عبور می‌کنند را تشخیص دهند. بنیاد AAA در حوزه‌ی امنیت ترافیک، دریافته است که «نداشتن درک مناسب و یا اشتباه راجع به عملکرد مناسب فناوری‌های ADAS می‌تواند به استفاده‌ی اشتباه و یا اعتماد بیش از حد به این سیستم‌ها منجر شود که می‌تواند به تصادفات مرگبار بیانجامد».

برای بهبود امنیت در جاده، ایفای نقشی فعال توسط صنعت اتومبیل‌سازی در راستای آموزش راجع به فناوری بسیار ضروری است، زیرا به امن‌تر شدن خودروهای ما کمک می‌کند. در همین راستا با شرکت پروشات خودرو شرق همراه شوید تا نگاهی به هفت روند جدید در سیستم پیشرفته کمکی راننده و همچنین اطلاعات جدید در آموزش ایمنی راننده‌ها، نگاهی بیاندازیم:

جدیدترین سیستم‌های پیشرفته کمکی ‌راننده‌

1. سیستم‌های خودکار ترمز اضطراری

برطبق گفته‌ی سایت NHTSA : « سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار (AEB)، که در خودروهای تویوتا به نام Auto Hold شناخته می­شوند، تصادف قریب‌الوقوع با خودروی دیگر را به‌طور آنی شناسایی می‌کنند تا از تصادف اجتناب کرده و یا اثرات آن را کاهش دهند.» از سال ۲۰۰۶ تا کنون دو سیستم AEB در آمریکا در دسترس بوده است. پشتیبانی ترمز دینامیک (DBS)، اگر راننده ترمز را به اندازه‌ی کافی نگیرد تا از تصادف دوری کند، به‌طور خودکار ترمز را فعال می‌کند. ترمز ضد تصادف (CIB)، نیز اگر راننده هیچ عکس‌العملی برای دوری از تصادف نداشته باشد، به‌طور خودکار ترمز خودرو را فعال می‌کند تا خودرو را کُند یا متوقف کند.

ویژگی‌هایی که ابتدا در مدل‌های لوکس موجود بودند، اکنون در فهرست خودروهای زیادی در حال گسترش هستند. در سال ۲۰۱۸، ده تولیدکننده خودرو بیشتر خودروهای خود را با AEB تجهیز کردند که شامل Chevy Malibu می‌شود که به دلیل تجهیز خودروها با سیستم ترمز خودکار، جایزه‌ی برتر امنیت را نیز دریافت کرد.

2. سیستم‌های هشدار برخورد از روبرو

گزارش‌های مصرف‌کنندگان توضیح می‌دهد که هشدار برخورد از روبرو (FCW) که در خودروهای تویوتا با نام Pre Collision System شناخته می­شوند، سیستمی است که از حسگرها برای این منظور استفاده می‌کند که جاده‌ی روبرو را اسکن کرده و به راننده در صورت وجود خودرویی که با سرعت زیاد به سمت خودروی موردنظر می‌آید، هشدار دهد. این سیستم‌ها با یک علامت دیداری، شنیداری و یا لمسی به راننده هشدار می‌دهند.

به دلیل اینکه تقریبا نصف تصادفات وسایل نقلیه، از نوع برخورد در قسمت عقب خودرو است، این فناوری همراه با AEB می‌تواند پیشرفت حیاتی بعدی در امنیت خودکار باشد. مؤسسه بیمه‌ای در حوزه‌ی امنیت اتوبان‌ها (IIHS) تخمین زده است که اگر سیستم‌های برخورد مستقیم در همه‌ی خودروها استاندارد شود، ۱.۹ میلیون کاهش در تصادفات سالیانه ایجاد خواهد شد.

نظر خود را ارسال کنید