سریع‌ترین خودروی فراری، یک خودروی هیبرید الکتریکی!

زمانی‌که خودروی هیبریدی-الکتریکی فراری با نام LaFerrari در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد، ایده‌ی یک خودروی هیبریدی فراری، حتی خودرویی که ۹۵۰ اسب بخار توان داشته باشد، به‌نظر با ایده‌ی اسب خرامان و شیهه کش Maranello متناقض بود. کلینیک تخصصی پروشات در این مقاله یک خودروی هیبریدی اسپرت را به شما معرفی می­ کند که توانست در صنعت خودروی هیبریدی توجه همه را به خود جلب کند.

خودرو فراری SF90 که نامگذاری آن به خاطر نودمین سالگرد موسسه Scuderia Ferrari بوده، همه را شوکه کرد: ۹۸۶ اسب بخار از یک خودروی سوپر اسپرت هیبریدی- الکتریکی.

پروشات خودرو شرق
SF90

اگر به یاد داشته باشید خودرو LaFerrari یک مدل با تولید محدود و V12 بود. اما خودرو SF90 نسل بعدی 448GTB بوده و جزء خط تولید خودروی اسپرت V8 است. در حالی‌که قیمت خودرو LaFerrari برابر ۱.۴ میلیون دلار بود و آخرین خودروی این مدل که برای خیریه به مزایده گذاشته شد به قیمت ۷ میلیون دلار فروخته شد، این خودروی تازه ­وارد که سرعت بالاتری دارد، با قیمتی حدود ۳۴۵ هزار دلار برای مشتریان معمولی فراری در دسترس خواهد بود.

LaFerrari

خودرو SF90 از یک موتور V8 دوقلوی توربینی استفاده می‌کند اما برای توان بیشتری حدود ۷۶۹ اسب بخار تنظیم شده است. خودرو SF90 نه تنها توان موتوری برای احتراق بالاتر دارد، بلکه این خودرو هیبریدی سه موتور الکتریکی دارد که ترکیب آنها می ­تواند توان سیستم را به ۹۸۶ اسب بخار برساند. یکی از موتورهای الکتریکی خودرو به موتور احتراق متصل است و توان خود را از طریق انتقال کلاچ دوبل ۸-سرعته به روش سنتی خودروهای فراری به چرخ‌های عقبی ارسال می‌کند. هر کدام از دو موتور الکتریکی دیگر به چرخ‌های جلویی SF90 متصل است که مسیر دیگری برای تأمین توان ایجاد می‌کنند.

این موتورها منجر می‌شوند تا رسیدن از ۰ به ۱۰۰ در زمان ۲.۵ ثانیه ممکن شود و در نهایت به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو برای رانندگی در شهر روی حالت الکتریک سوییچ می‌شود که محدوده‌ی آن حدود ۲۴ کیلومتر بوده و تنها از دو موتور الکتریکی که چرخ‌های جلو را حرکت می‌دهند، استفاده می‌شود که باعث می­شود خودرو SF90 به فراری EV تبدیل شود. چه چیزی بهتر از این؟

در حالی‌که خودرو LaFerrari اسکلتی با فیبر کربن ( برای مطالعه بیشتر راجع به اینگونه اسکلت به مطلب قبلی سایت مراجعه کنید) و خودرو پیستا اسکلتی آلومینیومی دارد، خودرو SF90 از ترکیب هیبریدی هر دو ماده ساخته شده است. نتیجه‌ی این ساختار، ۲۰ درصد مقاومت بیشتر نسبت به نیروهای خمش و ۴۰ درصد مقاومت بیشتر نسبت به پیچش، بدون افزایش وزن در اسکلت است. فراری با به‌کارگیری یک تیغه عقب کربنی در بین کابین و موتور و جایگزین کردن آلومینیوم توخالی بجای شیار قبلی، به این مزایا دست یافته است. قطعات تیتانیومی و تغییرات در سیستم اگزوز نیز به کاهش وزن کمک کرده است اما وزن ۲۷۰ کیلوگرمی سیستم حرکتی هیبرید هنوز باعث می ­شود وزن خودرو SF90 به ۱۵۷۰ کیلوگرم برسد.

در حالی‌که خودروهای قبلی فراری از فناوری جاذب شوک فعال مغناطیسی که برای اولین بار 20 سال پیش در خودروهای کوروت و کادیلاک امتحان شد، استفاده می­ کردند، در خودرو SF90 فناوری DSSV استفاده شده است ( Dynamic Suspensions Spool Valve ) که ابتدا در خودرو شورلت کامارو Z/28 پیش از استفاده در خودروهایی مانند آستون مارتین One-77، مرسدس AMG GT، فورد GT، کامارو ZL1 و شورلت کولرادو ZR2 ظاهر شده بود.

علاوه بر دستگیره کنترل چرخ فرمان ( که فراری آن را Manettino می­خواند) که می­تواند تنظیمات خودروی هیبریدی را برای شوک‌های سنگین کنترل کند و کنترل کشش، پایداری و مشخصات تغییر انتقال را نیز انجام ‌دهد، خودرو SF90 یک دستگیره‌ی دوم نیز دارد که به آن eManettino گفته می‌شود. این نامگذاری به این دلیل است که سیستم رانندگی الکتریکی SF90 را کنترل می‌کند. eManettino چهار وضعیت برای انتخاب دارد:

  1. eDrive  که تنها برای رانندگی در حالت الکتریکی است،
  2. Hybrid برای رانندگی روزانه،
  3. Performance برای تأکید روی سرعت در مقایسه با کارایی در خودرو و
  4. Qualify برای بیشینه کردن توان الکتریکی در دسترس.
پروشات خودرو شرق

همان‌طور که در خودروی هیبریدی – الکتریکی Acura NSX دیده‌ایم، SF90 از بردار گشتاور برای هر چهار چرخ استفاده می‌کند تا به کنترل بهینه خودرو در پیچ‌ها و ترمز الکتریکی برای بیشینه کردن احیا در زمان ترمز کمک کند. سیستم‌های اولیه‌ی ترمز سیمی در پاسخ به فشار پدال و بازخورد به راننده نقص داشتند، اما سیستم Acura در NSX بسیار مطمئن به‌نظر می‌رسد. تنها مساله بالقوه این است که این احساس هنوز به طور کامل مصنوعی است. بنابراین خودرو می‌تواند به راننده اطمینان دهد که ترمزها خوب کار می‌کنند، در حالی‌که به دلیل رانندگی طولانی و افزایش دما دچار افت شده است. با این حال از آنجا که خودرو فراری با برمبو (Brembo) برای بهبود کالیپرهای ترمز خودرو در مجاری خنک‌کننده با هدف تنظیم دمای ترمز همکاری داشته است، وقوع این اشکال احتمال کمی دارد.

SF90 با ۳۹۰ کیلوگرم نیروی آیرودینامیکی خود، خودرو را در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به جاده می‌چسباند که برای پیچ‌ها مناسب است. در طراحی بدنه‌ی SF90، هدف کمینه کردن نیروی کشش و بیشینه کردن نیروی رو به پایین همزمان، با فراهم آوردن سیستم خنک­ کننده لازم برای رانندگی در توان تقریباً ۱۰۰۰ اسب بخار بود که این موضوع برخلاف استفاده از کمک‌های اضافی برای هدایت هوا می باشد. با این حال، خودرو SF90 یک افزودنی آیرودینامیک فعال به نام Shut-off Gurney دارد که بخشی از نام آن مربوط به اضافه کردن لبه­ای عمودی به لبه‌ی بال‌ها توسط دن گارنی خلاق بود. این سیستم زمانی فعال می‌شود که راننده خودرو ترمز می‌گیرد یا به اصطلاح Shut off می‌شود. این قطعه‌ی متحرک برای اعمال قدرت المان بال بالایی در پشت خودرو در پیچ‌های تند، تغییرات ناگهانی مسیر و یا هنگام ترمز استفاده می‌شود. گفتنی است که فراری برای ثبت اختراع در این طراحی اقدام کرده است.

پروشات خودرو شرق

سپاس از همراهی شما با بخش دانستنی های کلینیک تخصصی پروشات.

نظر خود را ارسال کنید