تعویض تسمه تایم تویوتا و لکسوس

تعویض تسمه تایم تویوتا، لکسوس، کرولا، هایلوکس، لندکروز، کمری و پریوس در شرق تهران در مجموعه پروشات خودرو با قیمت منصفانه انجام می شود. مجموعه پروشات خودرو طیف وسیعی از خدمات عیب یابی و تعویض تسمه تایم خودرو را به مشتریان گرامی ارائه می کند. برای دریافت مشاوره در زمان تعویض تسمه تایم تویوتا و لکسوس می توانید با شماره 02175392 تماس حاصل فرمایید و برای رزرو آنلاین نوبت تعویض تسمه تایم خودرو بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تعویض تسمه تایم تویوتا

تسمه تایم یکی از قطعات حیاتی موتور خودروهای تویوتا و لکسوس به حساب می آید که در صورت خرابی یا فرسودگی عملکرد آن مختل می شود. گاهی موتور به دلیل درست کار نکردن تسمه تایم، نمی تواند به درستی کار کند. بنابراین با بررسی منظم تسمه تایم توسط خود یا مکانیک ماهر و همچنین هنگام بروز علائم خرابی؛ می توانید زمان تعویض تسمه تایم را تشحیص دهید. در صورت ساییدگی تسمه تایم، باید در اسرع وقت تعویض شود تا از عواقب مضر برای موتور خودرو جلوگیری شود. خدمات مربوط به تعویض تسمه تایم تویوتا، لکسوس، کرولا، هایلوکس، لندکروز، کمری و پریوس در شرق تهران در مجموعه پروشات خودرو انجام می شود. در صورت نیاز به دریافت خدمات تعویض و یا تنظیم تسمه تایم می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تعویض تسمه تایم تویوتا

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم قطعه لاستیکی در خودروهای تویوتا و لکسوس است که وظیفه اتصال میل لنگ به سوپاپ خودرو را بر عهده دارد. چرخش تسمه تایم برای انجام چهار عمل اصلی موتور یعنی مکش، فشرده سازی، انفجار و تخلیه ضروری است. با چرخیدن تسمه تایم زمان باز و بسته شدن شیرها تنظیم و کنترل می شود. اگر دندانه های تسمه تایم صاف جابجا شود، نمی تواند سوپاپ ها را به خوبی باز و بسته کند و عملکرد کلی موتور مختل می شود.

آیا تویوتای من تسمه تایم دارد؟

بهتر است بررسی کنید و ببینید آیا وسیله نقلیه شما اصلاً تسمه تایم دارد یا خیر! بسیاری از وسایل نقلیه مدرن به زنجیر تایم مجهز هستند. زنجیر تایم اگرچه سنگین تر از تسمه است، اما دوام بیشتری دارد و عمر طولانی تری دارد. مدل های اخیر تویوتا مانند کرولا 2020، راو4 2020 و حتی تویوتا یاریس 2020 همگی به جای تسمه تایم به زنجیر تایم مجهز شده اند. با این حال، مدل های قدیمی تویوتا همچنان به تسمه تایم مجهز هستند.

تسمه تایم در تویوتای من چه نقشی دارد؟

تسمه تایم خودرو، کامیون یا شاسی بلند تویوتا شما می تواند یکی از نادیده گرفته ترین مسائل تعمیر خودرو باشد. اکثر مردم نمی دانند تسمه تایم چه کار می کند. تسمه تایم یک تسمه محرک دندانه دار ساخته شده از مواد بسیار بادوام است که به میل لنگ کمک می کند میل بادامک را با سرعت کمتری به سرسیلندر هدایت کند. از میل بادامک ها برای کارکرد سوپاپ های ورودی و خروجی موتور به صورت متوالی برای همگام سازی با پیستون ها برای احتراق کامل موتور استفاده می شود. به زبان ساده، تسمه تایم قطعه مهمی از موتور شما است که باعث می‌شود خودروی شما به خوبی کار کند.

انواع تسمه تایم تویوتا چیست؟

تسمه های تایم در دو اندازه متریک و امپریال قابل دسترسی هستند. نوع تسمه تایم مورد نیاز شما به وسیله نقلیه ای که در حال رانندگی هستید و پیشرانه موتوری که با آن کار می کند بستگی دارد. ساده ترین اشکال طراحی تسمه تایم، تسمه تایم ذوزنقه ای و تسمه تایم دندانه گرد است. تسمه تایم ذوزنقه ای شکل دندانه ای با ابعاد متریک یکی از پرکاربردترین تسمه های تایم در خودروهای امروزی است. اندازه دندان بزرگتر امکان حمل بار بیشتر را فراهم می کند و دقت آن تا حد زیادی بهبود می یابد. تسمه های تایم دندانه گرد هنوز هم به دلیل کارایی و کاربردهای تسمه تایم با قیمت اقتصادی استفاده می شوند.

خدمات تعویض تسمه تایم تویوتا

مشکلات خراب شدن تسمه تایم

تسمه تایم معمولا پس از سایش پاره می شود. در بهترین حالت پاره شدن تسمه تایم فقط باعث خاموش شدن خودرو می شود و با مراجعه به تعمیرگاه به راحتی می توان آن را تعویض کرد اما میزان آسیب بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است. در برخی خودروها اگر تسمه تایم پاره شود باعث کج شدن سوپاپ ها می شود. ممکن است لازم باشد سر سیلندر را به طور کامل باز کنید تا آن را تعمیر کنید. وقتی تسمه تایم خراب می شود، زمان باز شدن سوپاپ ها به هم می خورد و با رسیدن پیستون به نقطه بالا، برخی از سوپاپ ها باز می مانند که در این صورت پیستون با شیر برخورد کرده و باعث کج شدن آن می شود. حتی در برخی موارد دیده شده است که پیستون در اثر برخورد به شیر می شکند.

علائم خرابی و زمان تعویض تسمه تایم

تسمه تایم مانند سایر قطعات مصرفی خودرو عمر مفید مشخصی دارد و به مرور زمان فرسوده و خراب می شود که باید هر چه سریعتر تعویض شود. زیرا در صورت تاخیر در این کار صدمات زیادی به موتور وارد می شود و حتی در حین رانندگی می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. از این رو تعویض تسمه تایم برای خودروهای تویوتا، لکسوس، کرولا، هایلوکس، لندکروز، کمری و پریوس ضروری است. در ادامه به بررسی علائم خرابی تسمه تایم پرداخته ایم.

صدای غیر عادی از داخل محفظه موتور

تسمه تایم از طریق قرقره به میل بادامک و میل لنگ متصل می شود. میل لنگ نیروی لازم برای چرخاندن میله های متصل به پیستون را تولید می کند. برای هدایت سوخت به داخل محفظه احتراق و دود اگزوز، میل بادامک نیز این وظیفه را انجام می دهد. اگر صدای غیرعادی مانند تیک تاک از داخل موتور شنیده شود، می تواند نشان دهنده خرابی تسمه تایم باشد و زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته در برخی موارد مانند فشار کم روغن یا مقدار کم روغن نیز می تواند چنین صدایی را ایجاد کند. اگر در حین رانندگی چنین صدایی از موتور شنیدید، در اسرع وقت به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

روشن نشدن ماشین

یکی دیگر از نشانه های خرابی و فرسودگی تسمه تایم که نشان دهنده زمان تعویض آن است، روشن نشدن موتور هنگام استارت است. در این حالت با چرخاندن سوئیچ صدای استارت شنیده می شود اما به دلیل ساییدگی تسمه تایم قدرت چرخاندن میل لنگ و میل بادامک را ندارد. در نتیجه موتور خودرو روشن نمی شود. شکستگی تسمه تایم معمولا زمانی اتفاق می افتد که خودرو روشن است. در این صورت آسیب جدی به خودرو از جمله آسیب به سرسیلندر، پمپ روغن و میل لنگ وارد می شود. بنابراین توصیه می شود در زمان تعویض تسمه تایم آن را بررسی کنید.

دور موتور بد

اگر تسمه تایم فرسوده شده و دنده ها خورده باشد یا سفت و شل باشد در هنگام شتاب گیری خودرو دور موتور بیشتر از حد نرمال می شود. به همین خاطر اصطلاحا دور موتور خودرو بد کار می کند. در این صورت نیاز به تعویض تسمه تایم وجود دارد.

خروج دود زیاد از اگزوز

یکی دیگر از نشانه هایی که زمان تعویض تسمه تایم را نشان می دهد، دود زیادی است که از اگزوز خارج می شود. چون وقتی تسمه تایم فرسوده شده و خوب کار نمی کند، موتور بیشتر از حد معمول تلاش می کند و قطعات بیشتری کار می کند و نتیجه آن دود زیادی است که از اگزوز خارج می شود.

میس فایر دادن موتور

زمانی که تسمه تایم فرسوده شده و به خوبی کار نمی کند، باز و بسته شدن سوپاپ ها و زمان بندی آن تنظیم نمی شود و این حالت ممکن است باعث از کار افتادن موتور شود. اگر از این مشکل غفلت شود، عواقب زیانباری برای قطعات موتور در پی خواهد داشت.

نشت روغن

یکی دیگر از نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم، نشت روغن از پوشش تسمه تایم است. پوشش تسمه تایم توسط چندین پیچ و مهره پوشیده شده و در جای خود ثابت می شود. اگر روغن از روکش نشت کند، به مرور زمان باعث سایش و شل شدن تسمه تایم می شود. جدای از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه تایم باعث افزایش بیش از حد دمای موتور می شود که در نهایت باعث جوشیدن موتور می شود.

چه زمانی باید تسمه تایم را عوض کنم؟

ساده ترین پاسخ این است: هر زمان که دفترچه راهنمای خودرو به شما بگوید این کار را انجام دهید. تسمه های تایم به مرور زمان فرسوده می شوند. متأسفانه، آنها معمولاً قبل از شکستن علائم بسیار قابل توجهی نشان نمی دهند. تعویض تسمه تایم در برنامه زمان بندی احتمال شکستگی تسمه تایم و تمام آسیب های ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر تسمه تایم را عوض نکنم چه اتفاقی می افتد؟

البته، اگر تصمیم بگیرید که تسمه تایم خود را تعویض نکنید، خودروی شما همچنان کار خواهد کرد. تا زمانی که خودروی شما دچار مشکل و آسیب شود. برخی از موتورهای تویوتا آزاد هستند، به این معنی که پیستون و سوپاپ ها هرگز فضای یکسانی را در سیلندرها اشغال نمی کنند. اگر تسمه تایم در یک موتور آزاد پاره شود، موتور به سادگی از کار می افتد. اما سایر موتورهای تویوتا موتورهای تداخلی هستند. این بدان معنی است که پیستون ها، زمانی که به طور کامل کشیده می شوند، همان جایی را در سیلندرها اشغال می کنند که سوپاپ ها هنگام باز بودن آنها را اشغال می کنند. تسمه تایم حرکت این دو را از طریق میل لنگ و میل بادامک هماهنگ می کند. اگر زمان‌بندی کنترل نشود، ممکن است پیستون به سوپاپ باز برخورد کند و باعث آسیب‌های عظیم موتور شود که ممکن است جبران‌ ناپذیر باشد.

سرویس دوره ای تسمه تایم

سرویس دوره ای یکی از نیازهای اساسی هر خودرویی است. به خصوص خودروهای خارجی که دارای قیمت بالایی هستند، نیاز به انجام سرویس دوره ای بیشتر احساس می شود. زیرا خرابی قطعات خودرو می تواند هزینه های زیادی را به مالک خودرو تحمیل کند. مواردی که در بالا ذکر شد برای مواقعی است که تسمه تایم باعث مشکل در خودرو شود. در صورتی که سرویس دوره ای خودرو را به صورت مستمر انجام دهید به مشکل نمی خورید و از هزینه های تعمیرات خودرو پیشگیری می کنید. اما در صورتی که خودروی شما با مشکلات فوق مواجه شد و نیاز به یک تعمیرگاه تویوتا تخصصی داشتید، می توانید از خدمات مجموعه پروشات خودرو استفاده کنید.

سرویس تسمه تایم تویوتا

هنگامی که تسمه تایم را در یک مرکز خدمات معتبر تعویض می کنید، سرویس باید شامل چند مورد دیگر نیز باشد. غلتک های کشنده و هرزگرد نیز باید تعویض شوند. تکنسین همچنین مهر و موم میل لنگ و مهر و موم میل بادامک را بررسی می کند و در صورت لزوم آنها را تعویض می کند. همچنین معمول است که این سرویس شامل تعویض پمپ آب نیز باشد. اگرچه این مورد به تعویض تسمه تایم خودرو مربوط نمی شود، اما تعویض پمپ آب در هنگام تعویض تسمه تایم باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

خدمات تعویض تسمه تایم

مجموعه پروشات خودرو خدمات جامعی را برای خودروهای تویوتا و لکسوس ارائه می دهد. تعویض تسمه تایم تویوتا، لکسوس، کرولا، هایلوکس، لندکروز، کمری و پریوس از جمله خدمات مجوعه پروشات خودرو است که به مشتریان خود در شرق تهران ارائه می دهد. در صورت نیاز به سرویس دوره ای تسمه تایم تویوتا و لکسوس و یا تعویض آن می توانید به مرکز پروشات خودرو مراجعه فرمایید.

نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید برادران جوزی، پلاک 17

تلفن های تماس:

02175392

02122775415

نظر خود را ارسال کنید