رنگ بدنه

یکی از تاثیرگذارترین المان‌های بکاررفته در یک خودرو،‌ نوع و کیفیت رنگ بدنه آن است. رنگ خودرو یکی از عوامل اصلی در جلب نظر مشتری دارد. درکشور ما، به واسطه مسایل فرهنگی گرایش افراد بیشتر به ۲ رنگ اصلی سفید و سیاه است ولی در بسیاری از نقاط جهان رنگ‌های دیگری نیز موردتوجه مشتریان قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، کیفیت پوشش رنگ خودرو علاوه بر کیفیت رنگ، به عواملی از قبیل نحوه آماده‌سازی و پاشش آن نیز بستگی دارد. رنگ، درکنار تامین زیبایی یک محصول، وظیفه مهم دیگری را نیز بر عهده دارد و آن، محافظت از سطح بدنه در برابر ساییدگی و زنگ‌زدگی است.

درحال حاضر، أنواع متفاوتی از رنگ های تعمیری خودرو تولید می شوند و این موضوع به واسطه وجود تعمیرکارهای رنگ خودرو با طیف وسیعی از مهارت و تجهیزات رنگ آمیزی است. مشخص است که اصلاح بدنه و رنگ آمیزی خودرو در یک هنرکده مجهز و با استفاده از مهارت علمی و عملی، استفاده از رنگ هایی را می طلبد که بازسازی و تولید آن در شیوه‌های سنتی رنگ‌آمیزی امکان‌پذیر نیست.

اصولا، رنگ‌‌های تعمیری خودرو به دو دسته یک جزئی و دو جزئی تقسیم شده است. رنگ های تعمیری جدید از نوع دو جزئی است که مناسب است در دمای ۴۶ تا ۶۶ درجه سانتی گراد خشک شوند. یکی از مشکلات اصلی این نوع رنگ در هنرکده‌های فاقد اتاق گرم، خشک شدن خودرو پس از رنگ‌آمیزی در دمای محیط است که گرد و غبار موجود در هوا و تغییرات دما و رطوبت، کیفیت پوشش را کاهش می دهد. لذا پیشنهاد می‌شود درصورتیکه می‌خواهید از کیفیت رنگ خودروی خود اطمینان حاصل کنید به هنرکده‌هایی مراجعه کنید که از

انواع رنگ هایی که به عنوان رنگ تعمیری جهت نقاشی و رنگ‌آمیزی خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • رنگهای نیتروسلولزی
  • رنگهای اکریلیک ترموپلاست
  • رنگهای الکیدی
  • رنگهای اکریلیک-یورتان(دوجزئی)
  • پوشش دو لایه رنگ اصلی/لاک شفاف

تطبیق رنگ تعمیری با رنگ اصلی خودرو

یکی از مهمترین اصول رنگ آمیزی تعمیری بدنه خودرو، تطابق رنگ‌آمیزی صورت‌گرفته با رنگ اولیه و اصلی خودرو است. برای ساخت رنگ مورد نظر باید رنگ های مادر حاوی رنگدانه های الوان با ظرافت و دقت خاصی مطابق با کد رنگ‌های اعلامی شرکت تولیدکننده خودرو، با هم مخلوط شوند تا رنگی مشابه رنگ اصلی بدنه خودرو به دست آید. تولید رنگ مطلوب و منطبق با رنگ اصلی خودرو، به‌ویژه در رنگ‌آمیزی موضعی و یا لکه گیری بدنه خودرو مشکل‌تر است چون تفاوت رنگ دراین شرایط کاملاً مشهود است . حدوداً ۴۶ رنگ مادر برای دستیابی به کد‌های مشابه رنگ‌های اصلی خودرو به کار می‌رود.

چند نکته مهم در خصوص رنگ

– رنگ اولین نکته در خودرو است که مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد.

– رنگ از مواردی است که به کیفیت و نحوه اصلاح آن توجه فراوانی می‌شود.

– مشتریان در حال حاضر عمدتا بر اساس دیده‌ها و شنیده‌ها اقدام به سفارش می‌نمایند.

با توجه به موارد فوق تعمیرات و پاشش رنگ بدنه خودرو دارای اهمیت خاصی هم برای نقاش و هم برای مشتری می‌باشد. در نتیجه اصلاح رنگ بدنه باید در فضایی صورت پذیرد که هم از هنر لازم برخوردار باشد و هم کیفیت چشمگیری را ارائه دهد.

تاکنون تقریبا ۳۰ هزار فام رنگی بر خودروهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر روی خودروهای در حال تولید، شش هزار فام رنگی استفاده می‌شود و هر سال ۵۰۰ با ۱.۰۰۰ رنگ جدید وارد بازار می‌گردند.

ویژگی‌های رنگ باکیفیت

عوامل مختلفی بر کیفیت رنگ خودرو به بستگی دارد، اما یک رنگ خوب و باکیفیت، ویژگی‌هایی دارد که توسط یک نقاش مجرب و مسلط بر علم روز این رشته، به راحتی قابل تشخیص است، از جمله:

  • چسبندگی رنگ روی قطعه
  • قابلیت پاشش راحت
  • بی عیب بودن سطح بعد از پاشش از نظر مواد
  • ماندگاری کیفیت در مدت طولانی بعد از پاشش
  • خشک شدن به‌موقع بعد از پاشش
  • ته‌نشین نشدن هنگام کاربرد و…

قواعد رنگ‌آمیزی خوب

برای این که نتیجه کار رنگ‌آمیزی مطلوب و استاندارد باشد، آماده سازی صحیح سطح کار، انتخاب یک سیستم رنگ‌آمیزی مناسب، استفاده صحیح رنگ توسط ابزار مناسب، رعایت زمان و دمای خشک شدن رنگ و نهایتا مراقبت از رنگ و قطعه در برابر تماس با آب و بخار آب و چربی و دیگر عوامل بیرونی از نکاتی هستند که باعث کیفیت کار می‌شوند. نکته‌ای که نباید به فراموشی سپرده شود بهره‌بردن از نقاش چیره‌دست و ابزار مناسب این حوزه است.

هنرکده پروشات با بهره بردن از رنگ‌های باکیفیت، تیم مجرب، ابزار به‌روز و برنامه‌ریزی مناسب، آماده ارائه خدمات بدنه با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی است.

نظر خود را ارسال کنید