روندها و چالش‌های سیستم پیشرفته کمکی ‌راننده‌ ( ADAS) – بخش دوم

برای بهبود امنیت در جاده، ایفای نقشی فعال توسط صنعت خودروی خودکار اتومبیل‌سازی در راستای آموزش راجع به فناوری بسیار ضروری است، زیرا به امن‌تر شدن خودروهای ما کمک می‌کند. در همین راستا با شرکت پروشات خودرو شرق همراه شوید تا نگاهی به هفت روند جدید در سیستم پیشرفته کمکی راننده و همچنین اطلاعات جدید در آموزش ایمنی راننده‌ها، نگاهی بیاندازیم:

3. شناسایی افراد پیاده و دوچرخه‌سوار

تا همین اواخر، حسگرهای شناسایی بیشتر وسایل نقلیه بر روی خودروها و یا کامیون‌های جاده متمرکز بودند. با این حال، برخی از خودروسازان اکنون سیستم‌های اجتناب از برخورد با دوچرخه‌سوارها و افراد پیاده را پیشنهاد داده‌اند.

پروشات خودرو شرق

آشکارساز افراد پیاده ( PDS ) در شرکت VOLVO با ترمز خودکار، اولین پیشنهاد یک سیستم مبتنی بر رادار و دوربین در جهان است که می‌تواند افراد پیاده را در جلوی خودرو تشخیص دهد، در صورت وارد شدن افراد به جاده هشدار دهد و سپس اگر راننده در زمان مناسب موفق به پاسخ‌دهی نبود، ترمز را به‌طور خودکار فعال کند. لازم به ذکر است که محدودیت‌هایی برای این فناوری، مانند سخت شدن کار شناسایی در نور کم و یا در شب وجود دارد.

پروشات خودرو شرق

4. دستیار حفظ مسیر ( Lane Keep Assist )

دستیار حفظ مسیر (LKA) که در خودروهای تویوتا به نام Lane Departure Assist System شناخته می­شود، یک فناوری جدید است که پا را از هشدار خروج از مسیر فراتر گذاشته و روی جلوگیری از انحراف از مسیر خودرو و نگه داشتن آن در مسیر درست تمرکز دارد. سایت دیجیتال ترند راجع به آن نوشته است: «میزان داده‌های هدایتی می‌تواند از هشدارهای آرام برای راهنمایی راننده تا مداخلات کامل را شامل شود.»

لکسوس سیستم‌های دستیار مسیر متنوعی مانند «کنترل کروز رادار پویای همه‌سرعته» را ارائه می‌دهد تا به راننده کمک کند خودروی خود را حتی در ترافیک بزرگراه‌ها و مسیرهای منحنی در مسیر حفظ کند. کادیلاک یک قدم فراتر می‌رود و اولین دستیار راننده‌ی کامل را ارائه می‌دهد. سوپر کروز که در مدل‌های CT6 سال ۲۰۱۹ در دسترس خواهد بود، تنها برای استفاده در آزادراه‌های با دسترسی محدود هدف‌گذاری شده است.

پروشات خودرو شرق

5. چراغ‌های تطبیقی

در طی صدها سال، چراغ‌ها از فانوس‌هایی که با روغن کار می‌کردند به لامپ‌های الکتریکی LED تغییر کرده‌اند، اما همواره عملکرد آنها به‌صورت روشنایی جاده به‌طور مستقیم و جلوی خودرو بوده است. برخلاف این چراغ‌های سنتی، روشنایی مستقیم تطبیقی (Adaptive Forward Lighting) جدید از حسگرهای الکتریکی استفاده می‌کنند که می‌تواند زاویه‌ی هدایت گردش را براساس جهت حرکت خودرو شناسایی کند. فایده‌ی این کار، افزایش دید در جاده‌های تاریک و پرپیچ‌وخم و روی تپه‌هاست.

AFL در بسیاری از خودروهای جنرال موتورز وجود دارد و بیان شده است که به توانایی راننده برای دیدن اشیاء در اطراف جاده پیش از اینکه خطری ایجاد کنند، کمک می‌کند. همچنین این تکنولوژی در خودروهای تویوتا به نام Auto High Beam وجود دارند.

پروشات خودرو شرق

6. دوربین پشتیبان

دوربین‌های پشتیبان بیش از یک دهه است که در خودروها و کامیون‌ها در دسترس بوده‌اند. نکته‌ی جدید راجع به این فناوری آن است که اکنون قانون فدرال همه‌ی خودروهایی که برای بازار آمریکا تولید می‌شوند را ملزم می‌کند تا به فناوری نظارتی پشت خودرو مجهز باشند. علاوه بر فایده‌ی امنیتی این دوربین‌ها برای حذف نقاط کور، این دوربین‌ها به راننده کمک می‌کنند تا سریع‌تر خودرو را پارک کند.

در آینده، سیستم‌های دوربین دید ۳۶۰ درجه‌ی «دید چشم پرنده» و آینه‌های دیجیتالی ارائه می‌شوند، مانند دوربین‌های خارجی و صفحه نمایش داخل خودرو در لکسوس ES که جایگزین آینه‌های بغل شده است.

7. آشکارساز خواب‌آلودگی ( Drowsiness Detection )

در حالیکه بیشتر ویژگی‌های ایمنی بر اتفاقاتی که اطراف خودرو می‌افتد متمرکز هستند، ویژگی‌های جدید، توجه خود را به رانندگان معطوف کرده‌اند. فناوری‌های کنونی مانند دستیار توجه مرسدس ( Attention Assist ) ، نشانه‌های خستگی راننده را از طریق حسگرهایی که رفتار هدایتی و دیگر پارامترها مانند زمان رانندگی و انحراف از مسیر را ثبت می‌کنند ، شناسایی می‌کند. این داده‌ها با الگوهای رانندگی نرمال مقایسه شده و اگر سیستم خواب‌آلودگی را تشخیص دهد، یک نشانگر فنجان قهوه همراه با پیام هشدار را نمایش می‌دهد. تا پنج سال آینده، خودروها ممکن است قادر باشند که حرکات سر و چشم، ضربان قلب و درجه حرارت بدن را نیز بررسی کنند تا مشخص کنند که آیا رانندگان خارج از الگوی نرمال خود عمل می‌کنند یا خیر.

پروشات خودرو شرق

خودروی من چه می‌کند؟

پاسخ به سؤال « خودروی من چه می‌کند » آنقدر برای امنیت عموم ضروری است که شورای امنیت ملی آمریکا یک کمپین ملی مستقل را به آن اختصاص داده است. این کمپین راجع به آموزش رانندگان برای درک این مسئله است که کلمه کلیدی در ADAS کلمه‌ی «کمک» است به این معنا که فناوری‌های امروز نمی‌توانند به‌عنوان یک جایگزین امن برای رانندگان انسانی به‌شمار روند. طبق پژوهش‌های جدید، کار زیادی برای آموزش رانندگان باید انجام شود. تقریباً ۴۰ درصد از رانندگان با محدودیت‌های هشدار برخورد مستقیم و سیستم ترمز اضطراری خودکار آشنایی نداشتند و یا این دو فناوری را با یکدیگر اشتباه می‌گرفتند. آنها به اشتباه گمان می­کردند که هشدار برخورد مستقیم می‌تواند ترمز را در مواقع اضطراری فعال کند در حالیکه این تکنولوژی تنها برای هشدار دادن به راننده طراحی شده است.

ملاحظات تعمیر ADAS در تصادفات

فناوری به ما کمک می‌کند تا خودروهایمان را امن‌تر کنیم، اما تصادفات باعث پیچیده و سخت شدن تعمیر خودروهای ما می‌شوند. هرچه ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ی بیشتری اجباری شوند، صنعت تعمیر تصادفات نیز با چالش‌های جدیدتری در دستیابی به تعمیرات امن و مناسب مواجه می‌شود. همچنین، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در طراحی مجدد وسایل نقلیه جدید، اثرات زیادی بر هزینه تعمیرات آنها خواهد داشت. به همین دلیل شرکت پروشات خودرو شرق تمام تلاش خود را می­کند تا با جذب نیروهای متخصص و آماده یادگیری بیشتر برای تغییرات در روش تعمیرات تخصصی سیستم­ های امنیتی خودرو در تصادفات آماده باشد.

نظر خود را ارسال کنید